maandag 2 maart 2015

Gewenning.

Een hele week druk achter de rug. 

Ik die eitjes dechorioneer
Eerst en vooral werken, eerder leren hoe alles gebeurd in het lab. Ik mag steeds vaker alleen werken. Ik heb al alleen geïnjecteerd (wel voor te oefenen, deze embryo's worden dan ook niet meer gebruikt), petri plaatjes mooi gemaakt met embryo's, gedechorioneerd, crossings ingezet (deze worden wel gebruikt). Crossings inzetten is zeer vermoeiend. De bedoeling hiervan is dat de zebravissen van de ene tank naar de andere tank wordt overgeplaatst zodat later de eitjes kunnen worden gecollecteerd. De tanken staan soms redelijk hoog, en nu moet je bedenken dat daar zebravisjes in rondzwemmen dus ook veel water. De eerste keren dat ik dit deed was ik dan ook heel erg nat. Voorzichtig aandoen hiermee is dus de boodschap. Het gedeelte waar ik de vissen uit het water van de ene naar de andere tank mag brengen is wel nog een leuk deel. Het is soms wel moeilijk om ze te vangen. Daarna worden de eieren gecollecteerd in een petrischaaltje. Er mogen slechts 150 embryo's op een plaat. Dus dit betekent dat ik veel mag tellen. Indien de vissen geïnjecteerd worden dient dit te gebeuren in het eerste uur. Er word eerst een naald gekalibreerd en de eitjes worden op een rijtje gelegd. Daarna gebeurt de injectie. Er wordt door het chorion en de 'yolk sac' geprikt en dan wordt er op de pedaal gedrukt. Indien de injectie goed verlopen is, wordt er een donker gekleurde spot waargenomen in de 'yolk sac'.

Eerst wordt de rij gemaakt. Dan wordt de naald gekalibreerd en tenslotte zal er geïnjecteerd worden 

Als tweede ik boekte een trip naar Lapland! Dit betekent dus een skibroek aanschaffen. Ik heb deze broek maar een week nodig dus liep ik allemaal tweedehandswinkels af. De meeste verkopen kleren maar er zijn er ook waar je vanalles kan kopen. Het lijkt een beetje op een rommelmarkt. Mensen brengen hun spullen binnen en de winkel verkoopt ze aan een goedkope prijs. Zo vond ik een skibroek voor slechts 10 euro. Ook maakte ik al mijn papier werk in orde voor ik vertrok. Ik collecteerde mijn studentenkaart en maakte ook een wandeling naar TOAS om mijn huisvestigingscontract te ondertekenen.


In het weekend weer een feestje vieren. Ik was mee met andere mensen dan vorige keer. Het was wel nog leuk. Op zoektocht naar nieuwe clubs stond er op het programma om geld uit te sparen. Want voor de meeste clubs hier moet je veel betalen. Uiteindelijk ging bijna iedereen naar Miami, een club waar de erasmus mensen elke week naartoe gaan. Lisa, een meisje van Oostenrijk en ik kozen en andere minder dure club uit. Het was er heel gezellig en we konden hier dan ook praten met de plaatselijke bevolking. Op zaterdag was het tijd om naar de cinema te gaan. Tip als je ooit van plan bent om in Finland nar de cinema te gaan, ga nooit in een weekend! Het is dan veel duurder dan tijdens de weekdagen.

Internationaal dinner
Op zondag een internationaal dinner feestje in lapinkaari, mijn appartementsgebouw. Iedereen maakte iets klaar van zijn eigen land. En voor België waren dit natuurlijk frieten. Er lopen hier nog twee andere West-Vlamingen rond, Simon en Tom, en natuurlijk hadden ze hetzelfde idee. Er was genoeg eten voor iedereen en zelf te veel. Kippenvleugels in een saus van cola (China), patattensla en biersoep (Duitsland), pizza en pasta met brood (Italië), hutsepot met wortel (Nederland), pannenkoeken (Frankrijk), Hongaarse pannenkoekentaart, appelstrudle en rijstpap (Oostenrijk) .... En zo kan ik nog een eindje doorgaan. Ik proefde het allemaal en het smaakte allemaal zeer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten