maandag 9 maart 2015

Lapland !!

DAG 1

De hele dag was ik al aan het wachten tot ik kon vertrekken. Valies checken, dubbelchecken en driedubbel checken. Ik had alles mee. Eindelijk het moment om de laatste bus te nemen richting stad. Jonas en ik waren bijna te laat want Qhing en Ginny hadden Jonas zijn valies verstopt. Maar gelukkig gaven ze hem net op tijd terug. Na twee uur wachten met de valies in het station en iedereen te bekijken op sneeuwuitrusting, blijken wij de enige van Tampere te zijn. De bus zat dan ook al vol met mensen vanuit Helsinki. De laatste plekjes dan maar innemen en me klaarmaken voor de nacht. 9 uur rijden voor de boeg tot de eerste stop, het shoppingcentrum. Hier moesten alle inkopen gebeuren want het dorpje Vasatokka bestond slechts uit enkele huisjes. In datzelfde stadje stond het Kemi Snowcastle, dit bestaat al 20 jaar. Een kasteel enkel bestaande uit ijs. 

drie, twee, één en we waren in de arctic circle. Daar was dan ook onze tweede stop, Santa Claus village. Wouw helemaal terug in de kerstsfeer. Kerstmuziek, kerstbomen, sneeuwmannen, rendieren en natuurlijk de kerstman. Deze was dan natuurlijk ook te bezichtigen. Hij maakte een praatje met iedereen van ons, en kon dan ook alle talen.

Om 8 uur 's avonds kwamen we eindelijk aan in Vasatokka, waar ik de sleutel van Nili 1 kreeg en met Jonas en vier andere meisjes op een kamer belandde. Na al dat stilzitten in de bus was de warmte van de sauna meer dan welkom. En sneeuwengeltjes maken en de metershoge sneeuw was dan ook geweldig om weer wat afkoeling te krijgen.

DAG 2

De eerste keer dat ik Vasatokka in het licht kan zien. Het hele meer is bevroren. Overal ligt sneeuw. Vandaag stond survival course op het programma. Eerst leerden we een vuurtje te bouwen. Ik speelde vals door mijn hout te laten branden op een ander vuurtje. Maar indien we meer tijd gekregen zouden hebben zou ik het zeker voor elkaar gekregen hebben. Naast vuur, dus warmte, is het ook belangrijk om een dak boven je hoofd te hebben. Jammer genoeg vroor het niet genoeg om een quinzees, sneeuwhuisje, te maken. Dus maakten we een soort van tipi tent. Met houten stokken, touw en een doek gingen we aan de slag. En de tent stond al snel helemaal opgesteld. Na al dat harde werken voor onze basisbenodigdheden, was het tijd om te eten. Een lekker soepje boven het kampvuur. Na ons buikje vol te eten was het weer tijd om verder te overleven, snow shoe GPS orienteering. Lekker rondlopen in metershoge sneeuw en proberen van punt tot punt te lopen. Ik viel enkele keren in de sneeuw en het was soms onmogelijk om hier zelfstandig uit te raken. Zoveel sneeuw heb ik nog nooit gezien. 

Na deze survival course was het dan ook tijd voor een beetje fun in de sneeuw. Sleeën van de berg en op de berg klimmen. En dit totdat totdat de sneeuw een doorgang gevonden heeft in mijn warme winterkleren en ik toch ook wel honger begin te krijgen.

Deze avond was ik minder moe en kon ik s' avonds dan ook kaarten en feestvieren en naar de machtige zonsondergang kijken. Het weer verandert hier zo vlug dat je nooit weet wanneer de wolken er gaan zijn en wanneer niet. Maar deze avond was de zon te zien met een machtig mistig meer. Slapen werd moeilijk want de feestvierders zaten in mijn dorm, Nili. Maar zolang je probeert lukt alles.

DAG 3

En lange trip voor de boeg, maar het is zeker de moeite waard. Op naar de arctic Ocean, Bugoynes. Dit was in Noorwegen. Enkele stops onderweg voor uitzichten en hutjes. Zo kregen we enkele Saami hutjes en een kerk te zien en ook het noordelijkste stadje van Europa. angekomen in Bugoynes kregen we een vissoepje en natuurlijk ook de sauna. Een sauna naast de zee dit zegt genoeg. Bij warmte hoort koude en wat is nu kouder dan de zee. De zee in en overal rondom je ligt sneeuw. Wat een fantastisch gevoel is dit.


s' Avonds komt het moment waar iedereen op gewacht heeft. We spelen kaarten terwijl het noorderlicht zichtbaar wordt. Vlug warme kleren aandoen en naar het meer lopen. Daar is de hele groep al samengekomen om naar de mooie hemel te kijken met het groene aurora licht. De camera's willen niet werken maar gelukkig is er Sergio die van iedereen een foto neemt. Het zinnetje don't move wordt veel gesproken. Want je moet zeker een halve minuut stilstaan door de lange sluitertijd. Daarna is het tijd om lekker met zen allen aan het kampvuur te zitten. En voor diegenen die het te koud krijgen, is er nog altijd het feestje binnenin. Ik heb nog nooit zo'n gevarieerde avond gehad.

DAG 4

Rendieren gaan bezoeken. Op de reindere farm krijgen we eerst uitleg over de beestjes en ook mogen we een toertje maken in de rendier slee. Net zo een slee als de kerstman heeft, maar deze blijft jammer genoeg op de grond. Ook leer ik rendieren eten geven, rendieren vangen met een lasso en alles over de Sami families die leven in Lapland. 


DAG 5

De laatste dag al. Dit betekent alles inpakken en vertrekken met de bus richting Saariselkä. Rondlopen in het toeristisch stadje en een tal van winkeltjes bezoeken voordat eindelijk het moment met de Huskys aanbreekt. Rijden samen met de huskys op een machtige zoninge dag. Door de zon is het te warm voor de huskys en zijn ze niet zo snel, maar toch is dit een ervaring om nooit te vergeten. Met de leiders voorop is het besturen heel makkelijk. Enkel remmen en een duwtje zetten bij het aanzetten zijn nodig. Achter de rit kregen we uitleg bij een warme appelsap en natuurlijk konden we ook de drie maand oude pups vertroetelen. Zo' n  schattigaards. 




4 opmerkingen:

  1. Klink allemaal super, dit wordt verhalen om als je oud wordt aan je kinderen te vertellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen