dinsdag 24 februari 2015

Verschillen en gelijkenissen.

Eetgewoonten.
Er is me iets vreemds opgevallen. Finnen drinken overal melk bij. Bij elke warme maaltijd die ze eten. Een glaasje melk.
Ik eet hier al om 11 uur samen met iedereen van de research groep. Gelukkig kan ik warme maaltijd eten met korting via mijn studentenkaart. Super goedkoop, voor Finland, en ook handig als je lange dagen werkt.
Hun eten in grootkeukens is nog best doenbaar. En het lijkt redelijk op ons, buiten dat je altijd het buffet hebt waar je zelf kan opscheppen. Er staat wel vaak een maximum hoeveelheid op. Ook staat er bij elk product of het lactaat of andere allergische bevattende ingrediënten bevat.
Vandaag was het iets minder. Het menu stond enkel in het Fins. Maar na bijna mijn hele bord leeggegeten te hebben kwam ik erachter wat ik werkelijk had gegeten, lever! Het laatste stukje liet ik dan ook liggen. Wel ja, ERASMUS is er juist om nieuwe zaken uit te proberen, toch..

Sneeuwruimen.
Wat je hier echt nooit ziet op de weg is sneeuw. Ze zijn hier zo gewend aan sneeuw dat ze het rap kunnen wegruimen. Ook op de voet en fietspaden hebben ze een speciale techniek waar we nog iets van kunnen leren. Ze strooien kleine steentjes op de weg, zodat je als voetganger of fietser niet zo makkelijk wegglijdt. Niet altijd even efficiënt, maar beter dan bij ons waar iedereen al het sneeuw op de fietspaden veegt.
Dit weekend ging ik ook het meer op, iets wat bij ons absoluut niet gebeurt. Een bevroren meer. Het was er leuk en ook mijn laatste kans. Want het begint hier al te smelten en alles wordt hierdoor ook steeds gladder.

Shoppen.
Het shoppen is hier redelijk gelijk, buiten dat alle verpakkingen in het Fins zijn. Dus vlees kopen is rampzalig aangezien ik enkel op zicht kan raden welk vlees het is. Hopelijk koop ik niet per ongeluk lever. In een kantine is één ding, maar het dan ook nog zelf bereiden.
Ook is Finland een redelijk dure stad. Maar gelukkig hebben ze hier de liddl waar de prijzen ongeveer hetzelfde zijn als in België. En ook het eten dat er verkocht wordt dus.

Uitgaan.
Hier begint het uitgaan om 22 uur aangezien dit de laatste bus naar de stad is. Er wordt al wat voor gedronken, eigenlijk best veel, want drinken in de clubs is duur. Mijn taak die avond, de andere ERASMUS studenten niet kwijtraken. Dit is moeilijker dan gedacht. Mijn eerste club hier, Union, meteen een grote club, twee verdiepingen hoog. Dus ook makkelijk om mensen kwijt te raken. Gelukkig vind ik tijdig Sam en Julia, de mensen met wie ik meeging, om 3 uur 30 op sluitingsuur terug.
Er volgt nog een laatste stop. De McDonald's. Nog nooit zo'n overvol fastfood restaurant gezien. Geen rij te bekennen. Gewoon één grote massa, allemaal aan het dringen voor frieten en een hamburger. Na lange tijd aan te schuiven, bestel ik mijn BigMac en dan ergens zitten waar er plaats is. Tussen allemaal lege verpakkingen vind ik nog een plekje. Na de wandeling naar huis meteen mijn bed in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten