zondag 22 februari 2015

Zebravisjes in het lab.

overflow tanks waar  de
gezonde vislijnen  verblijven.
Jullie vragen jullie waarschijnlijk ook af wat mijn stage allemaal inhoudt. Wel hier kan ik jullie al een deeltje vertellen over wat ik in mijn eerste week stage gedaan heb. 
Ik hoor naast mijn eigen experiment ook te helpen in het onderhoud van de zebravissen. 
Voor de volwassen vissen houdt dit in dat ik hun voedsel toedien en ook help indien er vissen gefokt dienen te worden. Daarna dienen de eitjes verzamelt te worden. En deze zullen in EB water opgroeien op petriplaatjes. Het water dient elke dag schoongemaakt te worden, door de dode embryo's en het chorion te verwijderen. De embryo's zijn transparant dus er is duidelijk te zien welke visjes er nog leven. Dit kan met het blote oog gebeuren of onder de microscoop. De dode embryo's worden verwijderd met behulp van een pipet. In het onderstaan filmpje wordt er een voorbeeld getoond.
Op de tweede dag worden de positieve larven van de negatieve gescheiden met behulp van screening. De positieve embryo's bevatten de gewilde mutatie van F3 of hogere generatie en de negatieve embryo's zijn niet gemuteerde vissen. Voor de niet wetenschappers is dit waarschijnlijk niet te begrijpen, maar het komt erop neer dat je onder de fluorescentie microscoop de opgloeiende groene vissen, positief, selecteert. Maar eerst dienen de embryo's die nog in het chorion zitten vrijgelaten worden. Dit doe je aan de hand van onderstaand filmpje.
Ook wordt er van mij verwacht om naar de geïnfecteerde volwassen lijnen te kijken. En indien ze wonden vertonen, dienen deze geëuthanaseerd te worden. Het is immers de bedoeling om per dag de overleving van de vis op te volgen.

Mijn eigen experiment is nog niet gestart, maar volgende week beloofden ze me dat ik ging leren  om pas bevruchte embryo's te injecteren met M. marinum.

2 opmerkingen:

  1. Klink allemaal interessant ondanks ik de helft niet begrijp ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, jep wetenschapper hé ;) En ik ben idd heel blij met de stageplaats die ik toegewezen kreeg :)

      Verwijderen