dinsdag 17 februari 2015

Aanpassen.

De eerste paar dagen was het aanpassen. Eerst was er het alleen zijn op kot, zelf moeten koken, gesprekken beginnen met telkens nieuwe gezichten. Daarnaast was het ook de nieuwe stad. Hem leren verkennen, het bussysteem begrijpen, inkopen doen. En als laatste was er ook nog de nieuwe school met mijn eerste stageplaats ooit. Het wetenschappelijke Engels volgen, de verschillende gebouwen vinden, meer over mijn onderwerp te weten komen. En ook was er het noorderlicht dat dichtbij te zien was en elke avond wanneer er een kansje bestond naar buiten te gaan.
Het zijn al vermoeiende dagen geweest.

Mijn kot:
Op mijn kot zitten enkel ERASMUS studenten. Ze komen van overal. Het is interessant om met hun te praten en zo andere landen te leren kennen. Zo zag ik mensen van Spanje, Italië, Duitsland, Polen, Rusland en China.
Mijn kot zelf heeft een bed, een bureau en gelukkig ook een badkamer. Het is er klein, maar het is van mij. Nu nog hopen op iets meer slaap en ik ben blij. 
De stad:
En buskkaart is absoluut een 'must' hier in deze stad. Alles is te doen met de bus. Ik bezocht al samen met Jonas en zijn tutor Nirmal de stad. Met een kleine wandeling door een stukje bos bereikten we een toren, pyyniiki. De heldere lucht met een zonsondergang gaf een prachtige kijk op de stad.

De stageplaats:

Maandag stond er veel op het programma. Eerst naar TAMK, de school waar ik me inschreef en waar Eeva werkt. Zij was degene die me aan mijn stageplaats heeft geholpen. Ik deed dit te voet, gelukkig was ik hier zondag ook al eens naartoe gewandeld met mensen van ERASMUS die daar ook naar school gingen. Om 2 uur werd ik verwacht bij Mika Rämet op zijn kantoor. Het was een hele zoektocht maar uiteindelijk vond ik het gebouw, FinMedi 1. Op Mika's kantoor kreeg ik wat meer informatie over mijn onderwerp. Ik ga 5 verschillende mutatielijnen van embryo zebravissen injecteren met Mycobacterium marinum en kijken of ze meer of minder vatbaar zijn voor de bacterie dan het wild type. De eerste dag mocht ik een kijkje nemen bij de zebravissen en de tweede dag mocht ik al eens met de vissen werken. Ik deed ook veel leeswerk over eerder gedane onderzoeken. Maar mijn collega's zijn vriendelijk. Anni en Senna, mijn twee begeleiders, gaven me al een presentatie over het eerder gedane onderzoek.

Hopelijk mag ik gauw beginnen met het echte werk :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten