zondag 26 april 2015

Sint Petersburg.

En de boot vertrok. Ik was goed toegekomen in mijn cabintje en ontmoette er mijn cruisegenoten. Drie Ieren die niet van plan waren om veel in de cabine te verblijven. De avond begon al met cocktails en voor mij ging deze door tot het kaartspelen. Ik was nog steeds niet helemaal genezen en wilde er toch een leuke trip van maken. Daarom trok ik richting mijn cabine. Het was snikheet in dat kleine kamertje zonder ramen. Maar gelukkig werd het snel ochtend en was het tijd om Sint Petersburg in te trekken. Ik raakte zonder moeite door de douane wat je niet kon zeggen van veel Aziatische mensen. Zij moesten daar vaak een halfuur blijven staan en hielden dan ook iedereen die in de rij stond op. Ik haalde mij roebels uit een bankautomaat. En hoopte toe te komen met  2 000 roedels, wat eigenlijk niet zo heel veel geld was ..

SATERDAY 18.04.2015
Na de douane en de bankautomaat kwam er de busrit. De gids vertelde ons een beetje geschiedenis onderweg naar de stad. Er was nog veel Russische geschiedenis waar ik totaal niets over wist. Ik liep de eerste dag vooral alleen rond met het merendeel op de bus en zo zag ik onder meer Peter and Paul fortness, de uitzichten over de rivier, The spit o the Basil Island en een tal van andere kathedralen en Russische architectuur die overgenomen was van Venetië. Om vier uur kwamen we aan in het Ibis hotel. Wat een luxe, eindelijk een bed dat zalig lag. Het deed me een beetje denken aan mijn bed in België. Ik deelde een kamer met Anna, een meisje van Ierland, Dublin meer bepaald. Ze had veel gefeest op het schip dus deden we beiden een dutje voordat we 's avonds naar een machtige balletvoorstelling 'Giselle' gingen. Het verhaal ging over verboden liefde, jaloezie, bedrog en vergiffenis. De muziek en dans waren beiden prachtig dat ik er helemaal stil van was geworden.
Wanneer leer je het best mensen kennen? s' Avonds natuurlijk. En dan nog wel in een witte limousine met champagne. We maakten een tour doorheen de stad. Jammer dat de ramen geblindeerd waren maar door korte stops om kurken de lucht in te schieten kreeg ik toch nog iets te zien van 'Sint Petersburg by night'. Achteraf gingen we naar de metro. Nee, niet het transport maar een heuse dansclub met drie verdieping en een heleboel feestende Russen en toeristen.


SUNDAY 19.04.2015
Vandaag was het bezoek aan het Harmitage museum. Ook wel het winterpaleis genoemd. Hier verbleef de koninklijke familie. Er was veel kunst in opgeslagen omdat Rusland het belangrijk vond de mensen museums te kunnen tonen. Er was veel gerenoveerd zoals voor vele delen in Rusland. Maar alles was terug in de oorspronkelijke staat gebracht. Ik liep door zalen gevuld met schilderijen, beeldhouwwerk, mozaïek, muurschildering en nog veel meer. Het hield maar niet op. Na de Hermitage ging ik op rooftocht voor eten met mijn nieuwe Ierse vrienden. Zo vond ik een pizzaplaatsje waar ik voor 150 roebels (3 euro) kon eten. 
s' Middags was er de kathedralen tocht en vanbinnen zagen ze er nog mooier uit dan aan de buitenkant. Of toch op zijn minst heel anders. Zo rijkelijk was alles versierd. Ik bezocht 'Nikol skyj Catherdral', 'St Isaac's Catherdral' en 'Catherdral on the Spilled Blood'. Nadien was het souvenir shop tijd en natuurlijk ook het vertrouwde dutje.
Want 's avond stond een Russische avond op het programma met veel eten, muziek een typische Russische spelletjes. Ze was er 'steel de haan van het hoofd', 'dans en steel het koord als de muziek stopt', 'knuffel de matrushka tot de ballon popt', 'geef elkaar een kus door', enzovoort. Ooh de namen vond ik zelf uit. Er waren ook veel spelen tussen die enkel de jongens mochten spelen. Maar een ding is zeker, de Russen weten zichzelf te vermaken.


MONDAY 20.04.2015
Het was alweer de laatste dag van het reisje. Kleren inpakken en de bus op maar niet voordat we een stop maakten in het zomerpaleis of ook wel Catharine's Palace. Het was er binnen nog mooier dan in de Hermitage. De zalen waren prachtig ingericht met veel goud en andere kleuren. Ook was er een kamer gevuld met amber te zien. En ook dit huis was weer reusachtig met een nog grotere tuin. Na Pushkin te hebben bezocht was het tijd om de ferry terug op te gaan waar ik afscheid nam van mijn reisgenoten door nog een keer los te gaan op het nachtelijke partyschip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten